Aerobik, czyli jak ćwiczyć by schudnąć?

Aerobik to forma aktywności fizycznej, która debiutowała w latach 60-tych ubiegłego wieku w USA. To właśnie społeczność Stanów Zjednoczonych dostrzegła problem otyłości, który stale się rozwijał i obejmował coraz większe grono osób. Za sprawą uczonych, a w szczególności Kennetha Coopera – amerykańskiego naukowca i lekarza N.A.S.A. podjęto trudy stworzenia planu treningowego, który pozwoli poprawić ogólną kondycję organizmu i zrzucić nadmiar zbędnych kilogramów.

Początkowo aerobik był formą choreografii, którą realizowano w rytm muzyki. Mówiono o aerobiku tanecznym i gimnastycznym. Dzisiaj, definicja tej formy aktywności fizycznej jest znacznie szersza i obejmuje zdecydowanie większą ilość form i typów treningu.

Aerobik dziś, czyli co stanowi tzw. aeroby?

Trening aerobowy (tlenowy) to każda forma aktywności fizycznej, której celem jest poprawa pracy układu krążeniowo-oddechowego oraz redukcja zbędnej tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia tego typu definiowane są przez trzy kluczowe zasady, a mianowicie:

  1. Trening powinien być ogólnorozwojowy.
  2. Trening musi być realizowany z intensywnością równą 60-85% tętna maksymalnego.
  3. Objętość treningowa nie może być mniejsza niż 120 minut w ciągu tygodnia.

Ograniczenia co do formy nie istnieją. Aerobikiem można określić bieganie, jazdę na rowerze, jazdę na rolkach. Ważne, by była realizowana zgodnie z powyższymi zasadami.

Efektywność aerobiku, czyli dobór formy do możliwości danej jednostki

Niewątpliwą zaletą tej formy treningowej jest możliwość doboru formy, intensywności, objętości i częstotliwości ćwiczeń do możliwości fizycznych i czasowych danej jednostki. Regulowanie tempa, obciążenia treningowego i długości treningu pozwala całkowicie dostosować formę treningową.

Dla przykładu – kobietom starszym, mało aktywnym zaleca się aqua aerobik. Mężczyznom, młodym i silnym jazdę na rowerze lub aerobik hi-low, kobietom z nadwagą – jazdę na rowerze itd.. Dobór lekcji jest kwestią indywidualną. Zajmują się nią trenerzy fitness, których doświadczenia pozwala na wybór najefektywniejszej formy treningowej dla konkretnej jednostki.

Dodaj komentarz